Anniskelualalla on meneillään monia merkittäviä muutoksia, jotka vaikuttavat lopulta kaikkiin alalla työskenteleviin.
Suomalaisten alkoholinkulutus on kehittynyt vastuullisemmaksi, ja humalahakuinen juominen on vähentynyt. Nyt alkoholia kuluu 8,7 litraa henkilöä kohden per vuosi, neljännes vähemmän kuin huippuvuotena 20 vuotta sitten.
Merkittävä muutos on myös se, että ruokakauppa ottaa entistä isompaa roolia alkoholin myynnissä, ja Euroopassa Lidl on jo suurin alkoholimyyjä.
Miedot viinit uivat kesällä ruokakauppaan, ja nyt mietitään kaikkien viinien myynnin vapauttamista.
Väkevienkin kotiinkuljetus alkanee kesään mennessä. Alkoholin kotiinkuljetuksen vapautuminen avaa uuden mahdollisuuden myös ravintoloille.
Ostamisen helpottuminen miellyttää suurta osaa suomalaisista, sillä yksi lempiharrastuksista on kotoilu: olut tykätään nautiskella ravintoloiden sijaan kotisohvalla.
Siksi Suomessa vain joka kahdeksas olut nautitaan ravintolassa.
Baarien henkilökunta on muuttunut monikulttuurisemmaksi ja bisneksen ennustettavuus mutkikkaammaksi.
Muutos haastaa tekemään töitä entistä sisukkaammin ja ottamaan mahdollisuutena sen, minkä tulevaisuus tuo.
Kun muutoksen vauhti huimaa, silloin kannattaa tukeutua siihen, minkä arvo on ja pysyy, hyvään palveluun.
”Ei ole mitään parempaa kuin että saa toisen kokemaan itsensä tärkeäksi”, sanoo asiakaspalvelun ekspertti, baarimestari Anna Lakner.
Lue myös: Hanakalja ei virtaa Suomen rockluolissa entiseen malliin – muutos näkyy keikkapaikoilla rajusti