
Suomalaisen ruokakulttuurin maailmanvalloitus on hyvässä vauhdissa. Nyt puhtaat suomalaismaut hurmasivat New Yorkissa.
Taste of Finland -pop up tarjosi keskikesän makuja pohjoismaisessa Hildur-ravintolassa kesäkuussa. Matkailusivusto Time Out New York noteerasi tempauksen jo ennakkoon kertomalla, että suomalaista juhannusta voi nyt juhlistaa myös Brooklynissä.
Kahden illan ajan tarjolla ollut menu suunniteltiin yhdessä kolmen lahjakkaan kokin kesken: suomalaisen keittiömestari Ina Niinikedon (Canvas Canteen), newyorkilaisen kokin ja Top Chef -finalistin Lana Lagomarsinin sekä Hildur-ravintolan keittiömestarin Brennan Taulbeen. Menu yhdisti puhtaita makuja ja pohjoismaisia vaikutteita amerikkalaiseen ruokaperinteeseen ainutlaatuisella tavalla.
Pop-upin kokonaiskonseptista, tuotannosta ja toteutuksesta vastasi Woodward Creative Visit Finlandin toimeksiannosta. Woordward Creativen työ sisälsi konseptisuunnittelun, projektinjohdon, visuaalisen sisällöntuotannon ja tapahtumavalokuvauksen.
”Hyödynsimme verkostojamme ravintola-alalla tuodaksemme yhteen tapahtuman keskeiset yhteistyökumppanit, huippukokit ja ikonisen tapahtumapaikan Brooklynin sillan kupeessa”, Daniel ja Iines Woodward kertovat.
Suomalaiset raaka-aineet herättivät innostusta
Tarjolla ollut kuuden ruokalajin menu koostui suomalaisista kesämakujen klassikoista modernisti tulkittuina. Tarjolla oli muun muassa uusista perunoista tehtyä perunavaahtoa sekä suolaheinällä graavattua lohta kermaviilikastikkeen ja ruisleivän kanssa. Jälkiruoaksi tarjoiltiin mansikoita, mansikkamarenkia, seljankukkaa ja kermaa.
”Tapahtumassa oli iloinen tunnelma. Oli ihanaa fiilistellä Suomen keskikesää Brooklynin sillan alla”, kertoo pop upissa kokannut helsinkiläinen keittiömestari Ina Niiniketo.

Niinikedon mukaan mansikat, mäti ja perunat olivat ruokailijoiden suosikkeja.
”Ruokailijat arvostivat yksinkertaista, raaka-aineita kunnioittavaa ruokaa, ja myös ravintolan henkilökunta oli innoissaan.”

Suomalainen ruokakulttuuri maailmankartalle
Tempauksella halutiin nostaa esiin suomalaisen keittiön omaleimaisuutta ja kesän juhlintaa, erityisesti suomalaista juhannusta. Suomalainen design oli esillä niin ravintolassa kuin henkilökunnan vaatetuksessakin.
”Henkilökunta oli pukeutunut Marimekon Jokapoika-paitoihin. Kaikki ihastuivat niihin”, Niiniketo sanoo.
Tapahtuman toteutuminen oli kansainvälistä matkailua edistävän Visit Finlandin pitkään kytenyt unelma. Tempauksen yhteydessä järjestettiin mediatilaisuus paikallisille toimittajille ja vaikuttajille. Tärkeänä tavoitteena oli saada näkyvyyttä suomalaiselle ruokakulttuurille Yhdysvalloissa, jossa kiinnostus pohjoismaisiin makuihin ja tarinallisuuteen on vahvassa kasvussa.
Lähivuosina Visit Finland järjestää muitakin suomalaista ruokakulttuuria esitteleviä kansainvälisiä tilaisuuksia osana maa- ja metsätalousministeriön rahoittamaa Ruokamaakuvan kehittäminen -kasvuohjelmaa.

Päivitys 1.7.2025 klo 15.40: Otsikkoa muutettu. Sisältöön tuotu maininta Woodwards Creativen roolista toteutuksessa.
Lue myös: Heikki Liekola elää unelmaansa edustuskokkina New Yorkissa
Lue myös: Roni Kerttula ja Ina Niiniketo pyörittävät ravintolaa eri tavalla kuin muut