Vastuullisuus

Finnwatch: Suomalaisten ravintoloiden ilmastotoimissa on isoja puutteita – suurin ongelma liittyy lihaan

Finnwatchin selvityksessä katse kohdistuu ravintoloiden ruokalistaan. KUVITUSKUVA Istock

Kansalaisjärjestö Finnwatch julkaisi tiistaina selvityksen suomalaisten ravintoloiden ilmastotoimista. Selvityksessä tarkasteltiin Noho Partnersia, Resteliä ja S-ryhmää. Konserneihin kuuluu Suomessa yhteensä yli 900 ravintolaa.

Selvityksestä käy ilmi, että kaikkien kolmen ravintolakonsernin ilmastotoimissa on merkittäviä puutteita. Yksikään ei raportoinut päästöistään riittävän kattavasti, eikä päästövähennysten suhteen löytynyt asianmukaisia tavoitteita tai julkaistuja suunnitelmia.

Suuri osa ravintoloiden päästöistä syntyy ruoan raaka-aineiden tuotannossa, kertoo Finnwatch. Pariisin ilmastosopimuksen ja muiden päästötavoitteiden saavuttamiseksi naudanlihasta, juustoista ja muista suuripäästöisistä raaka-aineista pitää siirtyä vähäpäästöisempiin vaihtoehtoihin, kuten luonnonkalaan ja kasviproteiineihin.

Finnwatch peräänkuuluttaa ravintola-alalla päättäväisempiä ilmastotoimia. Selvityksen mukaan yrityksissä luotetaan liikaa siihen, että kasvisruokaa syödään, jos sitä vain on tarjolla lihan rinnalla.

”Yritykset myös vaikeuttavat aktiivisesti omaa ilmastotyötään. Kaikki tutkitut yritykset mainostavat yhä suuripäästöistä lihaa sisältäviä annoksia, vaikka päästöjen vähentäminen edellyttäisi liharuoan myynnin vähentämistä”, Finnwatchin ilmastoasiantuntija Lasse Leipola huomauttaa.

Pelkkä hävikin ja energiatehokkuuden valvonta ei riitä

Eniten ravintoloissa on panostettu ilmastotyöhön, joka ei näy asiakkaille ja joka säästää ympäristön lisäksi rahaa. Tällaisia toimia ovat esimerkiksi energiatehokkuuden parantaminen ja ruokahävikin minimoiminen. Finnwatch teroittaa, että nämä eivät riitä Pariisin sopimuksen mukaisiin ilmastotavoitteisiin pääsemiseen.

Myös EU:n kiristyvä yritysvastuusääntely edellyttää liiketoiminnan suunnittelemista puolentoista asteen ilmastotavoitteen mukaisesti.

”On hyvin tiedossa, ettei nykyinen ruokavalio ole sovitettavissa yhteen planeetan rajojen kanssa. Myös ravintoloiden pitää osallistua ongelman korjaamiseen”, Leipola sanoo.

Restel pärjäsi vertailussa parhaiten

Selvityksessä tarkastelluista kolmesta konsernista Restel pyörittää muun muassa Burger Kingejä, Raxeja ja Taco Bellejä. S-ryhmällä on paljon ravintoloita ABC-huoltoasemien ja Prisma-markettien yhteydessä. Nohon katalogissa on Eliten, Sea Horsen ja Hanko Aasian kaltaisia ravintoloita.

Konsernitason toimissa Restel pärjäsi kolmikosta vertailussa parhaiten. Restel raportoi kattavimmin ravintolatoimintansa päästöistä ja pyrkii omaa katettaan leikkaamalla parantamaan kasvisruoan houkuttelevuutta. Restel kertoo panostavansa kasvisruokien mainontaan ja palkitsevansa yrityksen johtoa kasvisruokavaihtoehtojen lisäämisestä. Konserni on asettanut ilmastotavoitteensa ja sanoo julkaisevansa ne kuluvana vuonna.

Vertailussa melko hyvin suoriutui myös S-ryhmä, jolla on jo konsernitasolla ilmastotavoitteet, jotka on sidottu johdon palkitsemiseen. Sen keskeisenä puutteena on kuitenkin, ettei ravintoloiden päästöille ole muusta liiketoiminnasta erikseen esitettyä raportointia tai vähennystavoitetta. S-ryhmällä ei myöskään ole hankintojen päästöille absoluuttista vähennystavoitetta vaan vastuu sellaisten asettamisesta on vyörytetty tavarantoimittajille.

Heikoimmin vertailussa pärjäsi NoHo, jonka ilmastotyö on vasta käynnistymässä. Yhtiö ei ole toistaiseksi esimerkiksi laskenut päästöjään tai asettanut niille vähentämistavoitetta. Kasvisruoan suosion lisääminen oli sen kohdalla lähinnä asiakaskysynnän muutoksen varassa.

Finnwatch on yritystoiminnan globaaleja vaikutuksia tutkiva kansalaisjärjestö. Selvitys rahoitettiin joukkorahoituksella.

Lue myös: Näkökulma: Festivaali, joka suututti lihansyönnin puolustajat – tapahtumien arvot mitataan teoissa

Lue myös: Onko oikein lentää festareille, vaikka on ilmastokriisi? Niklas Kaskeala tyrmää tapahtumien yleisen tavan osoittaa ”vastuullisuutta”


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi