Ensimmäinen erä alkaa olla lopuillaan. Nälkä alkaa kutitella vatsanpohjassa, ja oluttakin tekisi mieli.
Jaksaako lähteä jonottamaan? Jos odottaminen venyy, voi toisen erän alku jäädä näkemättä.
Näin voi käydä jääkiekko-ottelussa tai muussa urheilutapahtumassa. Ja se on huono asia kaikkien kannalta: katsojalle jää paha mieli ja seuralta rahat saamatta.
Mutta on olemassa keinoja.
Uudenlaisia elämyksiä
Jääkiekkoliigan perinteisiin seuroihin kuuluvan Rauman Lukon johto alkoi miettiä uusia katsojapalveluita kaudeksi 2018–19. Penalty Pubin puoleisen päädyn katsomon kulmassa olisi hyvä paikka irrotettavaksi erilliseksi osaksi, jonne olisi selkeä kulku.
Lukko lanseerasi elämyskatsomon, jossa on 105 asiakaspaikkaa. Käsinojilla varustetut istuimet ovat laadukkaammat kuin niin sanotuilla normaalipaikoilla.
Elämys-sanaa ei voisi käyttää, jos paikka ei tarjoaisi oikeasti ekstraa. Ruoka- ja juomahuollon pitäisi toimia.
Lukko päätti ottaa käyttöön Yonoton-sovelluksen. Asiakkaan pitää ladata puhelimeen sovellus, kirjautua sisään ja ladata korttitiedot ennen kuin tilaus on mahdollinen.
Sovellus oli toiminnassa pari vuotta.
”Ihmiset eivät jostain syystä halunneet tai osanneet käyttää sovellusta”, Rauman Lukko oy:n silloinen toimitusjohtaja Timo Rajala sanoo.
Uusi vanha keino käyttöön
Koska elämyskatsomo koettiin muilta osin hyväksi konseptiksi, sitä päätettiin jatkaa – pienellä viilauksella. Sovelluksesta luovuttiin, ja tilalle otettiin tekstiviesti tai Whatsapp-pikaviestipalvelu.
Whatsapp on vuonna 2009 lanseerattu palvelu, joka toimii kaikilla älypuhelinalustoilla. Se oli Facebookin ja Facebook Messengerin jälkeen 2010-luvun kolmanneksi ladatuin sovellus.
Ja jos sitä ei löydy, vanha kunnon tekstiviesti toimii ainakin.
Vanha ja yksinkertainen keino voittaa joskus toimivuudessaan uudet ja sinänsä hienot innovaatiot. Viesti lähtee vaivattomasti läheisen Penalty Pubin puhelimeen, ja hetken kuluttua annos on omalla paikalla. Seura säästää, kun erillistä palvelusopimusta ei tarvitse sopia sovelluksen kanssa.
”Nyt tietysti pitää rahastaa erikseen, mutta sekään ei ole ongelma kannettavien maksupäätteiden ansiosta”, Rajala sano.
Omat järjestyksenvalvojat
Rauman Lukon ravintolajohtaja Sanna Varho kertoo, että viestipalvelu on toiminut elämyskatsomossa erinomaisesti. Kauden aloittavassa Pitsiturnauksessa oli pieniä yhteysvaikeuksia runsaan väkimäärän takia, mutta Liigan ottelut ovat sujuneet jouhevasti.
”Olemme yrittäneet jaksottaa ruokien toimitusta, koska erätauoilla on yleensä eniten ruuhkaa”, Varho sanoo.
Elämyskatsomoon on erillinen käynti, eikä tarjoilijoiden ”ramppaaminen” paikoilla häiritse pelin katsomista. Katsomonosa on rajattu ja siinä on erilliset järjestyksenvalvojat, mikä mahdollistaa anniskeluoikeudet.
Elämyskatsomon alkuperäinen idea oli tarjota pientä luksusta kohtuullisella hinnalla. Lippu maksaa suunnilleen saman verran kuin A-katsomon parhaat paikat.
”Elämyskatsomossa on ollut paljon kaveriporukoita. Viikonloppupelit on myyty aika hyvin täyteen, viikolla tilaa on enemmän”, Varho kertoo.
Äijänsuolla on 30 laadukasta aitiota. Tilaukset sinnekin hoituvat soittamalla tai viesteillä.
Monipuolinen tarjonta
Liigan seurat ovat menneet rutkasti eteenpäin ajoista, jolloin hallien ruokatarjonta oli hyvin ”lihapiirakkapainotteista”.
Lukon elämyskatsomon ruokalista koostuu toimituksien sujuvuudenkin takia lähinnä hampurilaisista, mutta tarvittaessa hallista saa hyvinkin monipuolista evästä ja juotavaa. Äijänsuon hallista löytyy esimerkiksi Aura Lounge, jonka pöydistä voi seurata ottelua. Alakerrassa on Sandels Pub, ja käytävillä on lukuisia myyntipisteitä. Uusi kahvilakonsepti tarjoaa viinejä, samppanjaa tai vaikka kroissantteja.
Lukon nykyinen toimitusjohtaja Jukka Kunnas sanoo, että asiakaspalvelun parantamista mietitään koko ajan. Yksi esimerkki on yläkäytävän kioskeihin asennetut ”jonotuskaistat”, jotka helpottavat ihmisten liikkumista.
”Ruoka- ja juomapalvelut ovat tärkeässä osassa tapahtumaa, ja siinä elämyskatsomo on uranuurtaja. Täällä on käynyt paljon vieraita muualta, ja elämyskatsomo on herättänyt ihastelua.”
LUE MYÖS: Pikkuseura kasvoi yleisömagneetiksi – kulmakivenä on ajatus, jota Suomessa ei usein toteuteta