Suomalainen hampurilaisketju Barot’s kehittelee moduulimallista ravintolaratkaisua ja lähettipalvelua, haluaa eroon perinteisistä kassoista ja suunnittelee oman tuotanto- ja tukkutoiminnan ulottamista myös muiden ravintoloiden käyttöön. Itse kehitellyn työkalun avulla henkilökunta voi verrata oman työnsä tuloksia ketjun muihin ravintoloihin reaaliajassa. Tämän toivotaan synnyttävän ”tervettä kilpailuhenkeä”.
Barot’s-ketjulla on ravintolat Jyväskylässä, Järvenpäässä, Kuopiossa, Lahdessa, Raisiossa ja Seinäjoella. Ensimmäinen niistä perustettiin 2018 ja viimeisin avattiin helmikuussa 2022. Tavoitteena on avata Suomeen yhteensä 30 ravintolaa. Hakusessa on uusia liiketiloja ja franchising-yrittäjiä. Ketju haluaa laajentua myös ulkomaille.
Barot’s luokittelee itsensä pikaruokaravintoloiden (fast food) ja perinteisten ravintoloiden (casual dining) väliin (fast casual). Ketju työllistää tällä hetkellä noin 90 henkilöä.
”Korona on ollut toimialalle haastavaa aikaa ja monille kärsimysnäytelmää, mutta olemme onnistuneet viemään sen hyvin läpi. Käänsimme asian niin, että hyväksyimme realiteetit ja keskitimme kaiken tarmon keinoihin, joilla selviydymme kriisistä. Kehitimme digitaalisia kanavia ja koko konseptiamme. Pandemian alkuhetkillä päätimme, että emme lomauta yhtään työntekijää, minkä tiesimme olevan riski, mutta onnistuessaan loistava investointi”, Barot’sin toimitusjohtaja Toni Kivilahti kertoo.
Symbolityökalu apuna
Barot’sin konseptista ja kehityksestä vastaa pikaruokaketju Scanburgerin perustaja Elias Sarajärvi. Liikepaikoista on vastuussa Puuilon perustaja, sijoittaja ja hallitusammattilainen Markku Tuomaala. Barot’sin toimitusjohtaja ja kolmas omistaja Toni Kivilahti on työskennellyt Scanburgerin ketjujohtajana ja osakkaana sekä konseptitoimiston operatiivisena johtajana.
Barot’sin tavoitteena on poistaa ravintoloistaan perinteiset kassat jossain vaiheessa kokonaan. Toimitusjohtaja Kivilahti kertoo Barot’sin kehittäneen voimakkaasti digitaalisia monikanavaratkaisuja, verkkokauppaa, lähettipalvelua, itsepalvelua ja mobiilia.
Liikepaikkajohtamisen tueksi Barot’s kehittää digitaalista palvelualustaa, jolla työntekijät voivat seurata ravintoloiden suoritusta reaaliaikaisesti. Työkalussa käytetään perinteisten numeroiden sijasta symboleja.
”Haluamme symbolijohtamisen avulla tehdä työntekijöille ymmärrettäväksi sen, mitä seurataan, miten siinä on onnistuttu ja miten siihen voi omalla työpanoksellaan vaikuttaa. Lisäksi ravintolat näkevät ketjun muiden ravintoloiden onnistumisen, mikä luo tervettä kilpailuhenkeä ja vaikuttaa ravintoloiden liiketoiminnan tuottavuuteen”, Kivilahti uskoo.
Teksti jatkuu kuvan jälkeen.
Moduuliravintola, haamukeittiö ja oma tukku
Barot’s kehittelee hybridikonseptia, jonka tavoitteena on palvella sekä autolla paikan päälle saapuvaa että kotona ruokailevaa asiakasta. Liikepaikkaa vaille valmiin konseptin ydin on siirrettävä rakennus, joka koostuu ravintolasali- ja keittiömoduuleista. Tähän on tarkoituksena yhdistää lähettipalvelun kautta toimiva, ruokaa toimitettavaksi valmistava haamu- tai pilvikeittiö (cloud kitchen).
Suunnitelmissa on myös raaka-aineiden valmistaminen sekä tukkuliiketoiminta, jotka voitaisiin ulottaa palvelemaan myös muita kuin ketjun omia ravintoloita.
Barot’s on selviytynyt koronapandemian keskellä, mutta seuraava haaste piilee nurkan takana: maailmanpolitiikasta johtuva ruuan hinnan nousu näkyy väistämättä loppuhinnoissa.
”En muista koskaan olleen tällaisia ruuan hinnan korotuksia, vaikka olen ollut alalla pitkään. Muuttuneessa toimintaympäristössä ravintoloiden onnistumisen keskiössä on asiakaskokemuksen laadun kehittäminen. Ihmiset haluavat jatkossakin elämyksiä, mutta niiden vaatimustaso kasvaa. Vaikka maailma ympärillämme jylisee, luotamme, että huominen on aina parempi”, Kivilahti sanoo.