Uusia asiakkaita pitäisi saada, mutta mistä? Turussa sijaitsevien Vasikkaravintoloiden ravintoloitsija Antti Suhonen kehottaa kokeilemaan cocktailkoulun järjestämistä. Se on oiva tapa uusasiakashankintaan kolmesta syystä. Drinkkikoulun tilaa usein vakiasiakas, jonka siivellä baariin tutustuu joukko uusia ihmisiä. Samalla baarin konsepti saadaan tutuksi tehokkaasti ja elämyksellisesti. Kynnys cocktailien tilaamiseen madaltuu, kun niiden valmistaminen on asiakkaalle tuttua.
”Ihmiset tulevat cocktailkoulun kautta baariin ensimmäistä kertaa ja saavat hyvän kuvan. Seuraavalla kerralla tilataan samaa juomaa, jota itse on tehty, ja pian ollaankin jo kantiksia”, Suhonen toteaa.
Suhonen tietää, mistä puhuu. Hän on toteuttanut tuhatkunta drinkkikoulua viimeisen 20 vuoden aikana. Suhoselle niiden järjestäminen on ensisijaisesti omien baarien markkinointitoimenpide, mutta taustalla on myös syvällisempi tavoite.
”Koulutuksen siivellä saa tuotua esille cocktailkulttuuria ja baarimestarien työtä.”
Ennakkoluulojen rikkominen on yksi teema, jota Suhonen suosii. Naisryhmien kanssa hän on tarkoituksella valmistanut viskipohjaisia juomia, jotta saisi mallasjuomiin liittyviä negatiivisia mielikuvia muutettua.
”Samanlaista jään rikkomista olen kokeillut tequilalla.”
Teksti jatkuu kuvan jälkeen.
Hyvä kaava drinkkikoulun toteuttamiseen
Drinkkikoulun toteutukseen on Vasikkaravintoloilla vakiintunut vuosien saatossa hyväksi todettu kaava. Alkuun tarjoillaan tervetuliaisjuoma, jonka nauttimisen aikana käydään läpi taustoja, juomasekoitus ja sen historia. Sen jälkeen jokainen osallistuja pääsee valmistamaan kaksi erilaista juomaa. Etukäteen käydään järjestäjän kanssa läpi, toivotaanko koulutukseen jotain teemaa. Vuosikymmenteemat ovat suosittuja, samoin sesonkijuomat.
”Lisäksi Harry Potter -teemaisia koulutuksia kysellään yllättävän paljon. Polttariporukat taas toivovat drinkkejä, joiden valmistaminen olisi mahdollista myös tulevassa hääjuhlassa.”
Markkinointikeinona toimivan drinkkikoulun hinnoittelua ei kannata tehdä maksimaalinen kate mielessä. Hinnan pitää kuitenkin olla järkevä, jotta kulut ja henkilökunnan palkka saadaan katettua. The Cow’ssa kolmen cocktailin drinkkikoulu kustantaa 30 euroa henkilöltä, kun sama määrä drinkkejä erikseen ostettuna maksaa 36 euroa. Lisäpalveluilla saadaan tuotua lisää rahaa kassaan. Esimerkiksi pikkusuolaisten tarjoilu on oiva tapa tehdä ekstramyyntiä.
Cocktailkouluja kannattaa järjestää erityisesti iltapäivällä juuri ennen baarin varsinaista avausta. Silloin saadaan irti maksimaalinen hyöty työtunneista, ja vuorot suunniteltua järkevästi ilman tyhjiä hyppytunteja. Helpoiten koulu järjestyy omalla baarilla, mutta kulkeutuu se asiakkaan luoksekin cateringinä. Yksi työväline meinaa kuitenkin usein unohtua: jääpalakauha jää herkästi matkasta. Improvisoimalla siitäkin selviää.
LUE MYÖS: Viisi suomalaista baarimestaria kertoo tärppinsä pimeän ajan sesonkiin
LUE MYÖS: ”Shotti kylkeen?” on väsynyttä – baarimestari Liisa Lindroos ei hae työssään pikavoittoja
Miksi drinkkikoulu?
- Loistava tilaisuus markkinoida baaria uusille asiakkaille.
- Baarien ja baarimestareiden arvostusta saadaan nostettua, kun ihmiset tutustuvat cocktailien valmistukseen.
- Drinkkikouluun osallistuminen madaltaa kynnystä cocktailien tilaamiseen jatkossa.
- Yleisölle avoin drinkkikoulu on hyvä sisäänheittotuote, kun ihmisiä on paljon liikkeellä esimerkiksi Taiteiden yönä tai Turun päivänä.