Tulevaisuus

Miltä tulevaisuus näyttää? Avecin juttusarjassa puhuvat NoHon Aku Vikström ja Night People Groupin Antti Raunio

Juttusarjan ensimmäisessä osassa haastattelimme Helsingin tapahtumasäätiön Stuba Nikulaa ja Suomen Palloliiton Heidi Pihlajaa. Sarjan loput osat julkaistaan tämän viikon aikana.

Aku Vikström

Ravintolakonserni NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström. KUVA Timo Porthan

1. Mikä ravintola- tai tapahtuma-alan toimija on mielestäsi onnistunut korona-aikana tekemisessään yli muiden? Miten? Yritysten tai toimijoiden sijaan olisi syytä nostaa esiin nyt ne noin 100 000 työntekijää, jotka ovat ottaneet tämän kriisin iskut vastaan eturintamassa. Se, että alan ihmiset ovat kaiken taloudellisen paineen ja jatkuvan epävarmuuden keskellä pystyneet ja jaksaneet tuottaa ihmisille elämyksiä ja positiivisia kohtaamisia, välillä vajaillakin resursseilla, olisi oman tarinansa arvoinen.

2. Mitä ravintola-ala, tapahtuma-ala tai NoHo voivat parhaimmillaan olla vuonna 2025? Meidän tavoitteenamme on edelleen olla Pohjois-Euroopan johtava ja vastuullinen ravintolatoimija. Se tarkoittaa, että nykyisten markkinoidemme lisäksi olemme laajentuneet uusiin maihin. Tavoitteesta emme tingi, mutta vuosiluku on tällä hetkellä riippuvainen pandemian kestosta.

3. Mitkä tärkeimmät opit poimit mukaan korona-ajasta tulevaisuuteen? Kaikki lähtee ihmisistä. Ihmisillä on uskomaton kyky kohdata lähes millaisia vastoinkäymisiä ja selvitä silloin, kun pysytään yhdessä, huolehditaan toisista ja uskalletaan vähän maalata kaiken pelottelun keskellä positiivistakin tulevaisuutta.

4. Isoimmat onnistumiset viimeisen puolen vuoden aikana? Se, että emme ole joutuneet irtisanomaan yhtään ihmistä nyt kriisin pitkittymisen aikana, emmekä aio sitä tehdä.

5. Mitä uutta lupaat tehdä ja toteuttaa vuoteen 2025 mennessä? Kun tästä kriisistä on selvitty, lupaan olla lausumatta Krista Kiurun nimeä enää koskaan.

Antti Raunio

Antti Raunio on ravintola- ja yökerhoyritys Night People Groupin toimitusjohtaja. KUVA Jaana Vainio

1. Mikä ravintola- tai tapahtuma-alan toimija on mielestäsi onnistunut korona-aikana tekemisessään yli muiden? Miten? Tilanne on ollut niin hankala, että sellaista on vaikea poimia. Ehkä jokin sellainen, jonka toimintaa on ollut maissa, joiden tukijärjestelmä on parempi kuin Suomessa.

2. Mitä Night People Group voi parhaimmillaan olla vuonna 2025? Yritys, joka pystyy tarjoamaan menestyksekkäitä urapolkuja, mielellään kansainvälisiä sellaisia.

3. Mitkä tärkeimmät opit poimit mukaan korona-ajasta tulevaisuuteen? Valtion tuen varaan ei voi tiukassa paikassa luottaa, toisin kuin pohjoismaiseen standardiin peilaten voisi kuvitella.

4. Isoimmat onnistumiset viimeisen puolen vuoden aikana? Olemme avanneet muutaman uuden paikan ja vastaanotto on ollut hyvä. Olemme onnistuneet pitämään paikat toiminnassa silloin kun niitä on saanut pitää auki. Työntekijöitä olemme onnistuneet tiukassa tilanteessa kohtelemaan niin, että ei tarvitse pelätä työvoimapulaa.

5. Mitä uutta lupaat tehdä ja toteuttaa vuoteen 2025 mennessä? Entistä parempia elämysten ja kohtaamisten paikkoja Suomessa ja toivottavasti myös maamme rajojen ulkopuolella.


  • Tilaa Lehti

    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker