Perhosefekti eli perhosvaikutus on kaaosteoriassa käytetty vertaus siitä, että perhosen siivenisku voisi saada aikaan myrskyn toisella puolella maapalloa.
Perhosen siiveniskuja oli kuultavissa helsinkiläisessä Bruuveri-panimoravintolassa keskiviikkona, kun olutalan suomalaiset kärkinaiset julkistivat Perhosefekti-yhteisoluensa. Oluen nimi juontaa pohjoisamerikkalaisesta West coast lady -perhoslajikkeesta, mutta myös muutoshakuisuudesta: tavoitteena on edistää naisten asemaa miehisellä olutalalla.
”Mitä monipuolisempi jakauma meitä on, sen paremmin ala voi. Miehillä on panimoverkostonsa, ja siksi naisilla on perusteltua olla omansa”, toimittaja ja olutalan monitoiminainen Anikó Lehtinen sanoo.
Kansainvälinen Pink Boots Society -järjestö kasaa naiset eri puolilla maailmaa oluenvalmistukseen vuosittain kansainvälisenä naistenpäivänä. Suomessa tempaus järjestettiin nyt neljännen kerran.
Pink Boots Societyn tavoitteena on edistää alalla toimivien naisten urakehitystä sekä keskinäistä verkostoitumista. Näiden ohella järjestö haluaa houkutella lisää naisia nauttimaan oluesta.
Yllä: Videolla Marjokaisa Piironen, Riitta Sulkama ja Greta Mäkinen. Jos video ei näy, katso se Instagramista.
LUE MYÖS: Panopuheita ja vähättelyä – kysely: häirintä rehottaa panimo- ja olutalalla
LUE MYÖS: Suomalaiset olutnaiset koolla Tuusulassa – yhteisolut on tapa kohentaa naisten asemaa olutalalla
Yllä: Videolla Anikó Lehtinen ja Berta Schneider. Jos video ei näy, katso se Instagramista.