Viski

Näin myyt viskiä – ja unohda jo väärinymmärrys vedestä, neuvoo baarimestari Linnea Stenberg

Baarimestari-ravintoloitsija Linnea Stenberg sanoo, että Suomessa on kolme viskileiriä: irkkuviski-, savuviski- ja Whiskey sour -ihmiset.

”Ne eivät hirveästi leiki keskenään. Kullakin leirillä on selkeät tyylit, ja niissä pysytään.”

Muutosta on kuitenkin näkyvissä, sillä viime vuosina asiakkaat ovat rohkaistuneet kokeilemaan uusia juomia aiempaa enemmän. Nyt saatetaan maistella tuttua viskiä eri tavalla kuin yleensä tai jopa kokeilla täysin uutta tuotetta. Yleisimmin viski nautitaan yhä sellaisenaan tai pienen jääpalan kanssa, josta sulaa vettä viskin joukkoon.

”Viskimaailmassa on ollut väärinymmärryksiä veden lisäämisestä. Viski on muka pitänyt juoda mahdollisimman raakana, koska se on jotenkin miehekkäämpää.”

Perinteisesti viski on mielletty miesten juomaksi, mikä kummastuttaa Stenbergiä. Hänen mukaansa monet viskin piirteet tulkitaan muissa yhteyksissä ”feminiinisinä” ominaisuuksina: siinä on pehmeyttä ja makeutta, mutta toisaalta myös voimaa ja pitkäjänteisyyttä. Viski myös paranee vanhetessaan.

”Voikin sanoa, että viski on hyvinkin naisellinen juoma.”

Kätevä kikka viskin myyjälle

Kun Linnea Stenberg rakentaa baarin viskivalikoimaa, hän pitää asiakkaiden lisäksi mielessään myös henkilökunnan mieltymykset. Stenbergin mukaan on tärkeä varmistaa, että hyllyssä on tuotteita, jotka inspiroivat ja joita on kiva myydä.

”Jos niitä ei ole kiva myydä, ne eivät liiku.”

Tuotteesta pitää löytyä jokin kiinnostava ominaisuus, jotta se herättää Stenbergin huomion. Viskin makumaailmassa voi olla jokin kiehtova vivahde tai pullossa totutusta poikkeava muotoilu. Juomaan saattaa liittyä myös hauska nippelitieto. Alan ammattilaiset ovat kiinnostuneita tarinoista tuotteiden takana.

”On aina kiva tietää enemmän kuin etiketissä lukevat faktat.”

Mitä enemmän tuotteesta tietää, sen helpompi se on myydä, joten Stenberg panostaa tuoteosaamiseen niin omalla kohdallaan kuin henkilökuntansa koulutuksessa. Nippelitiedolla ei voi lähteä hurjastelemaan ennen kuin perusosaaminen on hallussa.

”Muuten ei ymmärrä faktoja kunnolla. On tärkeää, että pohjalla on kattava perustieto tislauksesta.”

Esihenkilönä Stenberg pyrkii selvittämään, mitkä juomien yksityiskohdat kiinnostavat työntekijöitä ja korostaa niitä ensimmäisenä.

”Jos tynnyrit ovat viskissä se juttu, keskitymme niihin. Kaikkea ei tarvitse tietää, vaan voi fokusoitua itseä kiinnostaviin asioihin.”

Tietoa voi etsiä monenlaisista lähteistä. Maahantuojilla ja valmistajilla on yleensä varsin kattavat materiaalit omista tuotteistaan. Niiden lisäksi Stenberg hakee tietoa esimerkiksi dokumentteja katsellen tai viskifoorumeita seuraten.

”Harrastajilla on yllättävän paljon tietoa, jota ei löydy alan sisältä. Elokuvista taas esimerkiksi The Angel’s Share sisältää kiinnostavia tarinoita viskin ympäriltä.”

Innostuneinkin viskin myyjä voi toisinaan ajautua suosittelemaan samoja tuotteita päivästä toiseen. Stenbergillä on tähänkin oma kikkansa.

”Vaihdan hyllyssä pullojen järjestystä. Kun uusi pullo on eturivissä, tulee se nopeammin mieleen.”

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Linnea Stenberg
Viski on aina muodissa, sanoo Linnea Stenberg. KUVA Laura Hujanen

Linnea Stenberg

  • osaomistaja, Omadi
  • ravintolapäällikkö, Goldfish, Helsinki

”Vietin Skotlannissa neljä päivää 2019 ja olen siitä asti halunnut palata. Koko paikka ja kokemus vei sielun ja sydämen mennessään. Opin, miten suuri merkitys viskillä on Skotlannissa. Se on paljon muutakin kuin tisle, se on kansanperinne ja osa historiaa ja identiteettiä aivan eri tavalla kuin Suomessa. Siellä suhde viskiin on vielä syvempi.”

Myyntikikka

Mitä innostuneempi baarityöntekijä on tuotteesta, sitä paremmin se käy kaupaksi asiakkaalle. Linnea Stenbergin mukaan viskiä saa myytyä helposti, kun antaa oman intohimonsa tuotetta kohtaan näkyä. Stenberg puhuu viskistä rakkaudella ja korostaa helposti lähestyttäviä maun piirteitä, kuten hunajaa, karamellia ja toffeeta. Asiakasta ei kuitenkaan saa johtaa harhaan niin, että tämä luulee saavansa viskin sijaan lasillisen vaniljapirtelöä.

Viskitrendit

  • Viski nautitaan nyt joko tiukkana aromilasista tai pienellä jääpalalla, josta sulaa hiljalleen vettä juoman sekaan.
  • Asiakkaat uskaltavat kokeilla uusia asioita, oli kyseessä sitten ennestään tuntematon viski tai tuttu juoma uudella tavalla nautittuna.
  • Erityisesti japanilaiset viskit ovat lisänneet viskicocktailien arvostusta.
  • Onko Whiskey smash uusi Whiskey sour?

LUE MYÖS: Pönötys pois viskin ympäriltä – Kanadassa muutos näkyy nuorten aikuisten tilauksissa, kertoo baarimestari

Makuparit

Kukkaiset viskit

”Viski ja seljankukka on ihana makupari. Olen esimerkiksi tehnyt seljankukkaa, kuohuviiniä ja soodaa sisältävän Hugon viskillä, ja siitä tuli tosi hyvä. Kukkaisten viskien kanssa sopivat myös hedelmät, kuten omena, päärynä, kirsikka, aprikoosi ja persikka.”

Hunajaiset viskit

”Näiden kanssa menevät ihanasti inkivääri, sahrami ja leivontamausteet yleensäkin. Myös olut sopii hunajaisten viskien kanssa.”

Maanläheiset viskit

”Savuisuuden korostamiseen toimii tietenkin terva. Lisäksi vaahterasiirappi, ruskea sokeri, merilevä ja kaakao ovat hyviä pareja näille. Maanläheisiin viskeihin voi myös yhdistää kukkaisia makuja kuten kamomillaa.”

LUE MYÖS: Mari Saarenpää maistelee viskiä päivittäin – rohkaisee muitakin naisia tislaajiksi: ”Kyllä me osaamme, jos haluamme”


Creative Whiskey Smash

Creative Whiskey Smash KUVA Laura Hujanen

Creative Whiskey Smash

3 cl maapähkinävoilla maustettua bourbonviskiä* (esim. Redemption)

1 cl calvadosta (esim. Avallen)

2 cl omenavodkaa (esim.

Absolut Juice Apple)

2 cl sitrus-oleota **

Lasi pieni highball

Valmistustapa swizzle

Koriste mintunlehti

Mittaa kaikki raaka-aineet pieneen highball-lasiin. Lisää puoli lasillista mahdollisimman kuivaa jäämurskaa ja swizzlaa sekaisin. Täytä lasi kukkuralleen jäämurskalla, lisää pahvinen pilli ja koristele mintun lehdellä.

Vinkki! Swizzle on tekniikka, jossa juoma rakennetaan tarjoilulasiin ja sekoitetaan jäämurskan kera monihaaraisella swizzle-tikulla. Sen sijaan voi käyttää myös baarilusikkaa. Sekoittamisen aikana juomaan sulaa jäämurskasta vettä ja sekaan sitoutuu myös ilmaa. Samalla raaka-aineet viilenevät.

*Maapähkinävoilla maustettu bourbonviski

bourbonia

maapähkinävoita

Sekoita vakuumipussissa bourbon ja sen verran maapähkinävoita, että paino vastaa 10:tä prosenttia viskin painosta.

Anna maustua 60-astei­sessa vesihauteessa 30 minuuttia. Jäähdytä huoneenlämpöiseksi ja siirrä pakastimeen yön yli. Siivilöi kahvinsuodattimen läpi ja pullota.

**Sitrus-oleo

10 sitruunan kuoret

1 kg sokeria

550 g sitruunan mehua

sitruunahappoa

Sekoita sitruunan kuoret ja sokeri. Anna muhia noin 24 tuntia. Siivilöi seos ja poista kuoret. Lisää sitruunamehu ja sen verran sitruunahappoa, että se vastaa 2:ta prosenttia seoksen painosta.

LUE MYÖSDrinkin ravistaminen: tekniikka vaikuttaa lopputulokseen

LUE MYÖSDrinkin rakentaminen on mainettaan monipuolisempi metodi

LUE MYÖSDrinkin hämmentäminen vaatii teknistä taitoa ja kuivaa jäätä

LUE MYÖSNäin käy drinkin rollaus! Treenaa näyttävä tekniikka kuntoon

LUE MYÖSRasvaa cocktailiin! Rasvapesu on tekniikka, joka baarimestarin kannattaa osata

LUE MYÖSMaitopesu tekee cocktailista kirkkaan ja pyöreän


  • Tilaa Lehti

    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker