Ensi tunnelmaltaan laiva on kuin taideteos. Sisäänkäynti loistaa vihreän ja fuksian sävyissä. Sisäänkäynnistä oikealle on liikematkustajille suunnattu Business Lounge, kun taas vasemmalle käännyttäessä tullaan aluksen x-kirjaimen muotoiseen sydäntilaan, joka ohjaa luontevasti matkustajavirrat laivan eri osiin.
Helsingin ja Tallinnan väliä liikennöivä Tallinkin uusi Mystar on rakennettu Rauman telakalla ja sen tilasuunnittelun on tehnyt sisustusarkkitehtitoimisto Vertti Kivi & Co. Sisätilojen suunnittelussa inspiraationa ja teemana on ”Beauty of the Baltic Sea”, jolla halutaan korostaa Itämeren herkkää luontoa maalla, meressä ja ilmassa.
Suunnittelutyön keskiöön nousi oivallus siitä, että laiva on ikään kuin nivel tai ikkuna oman maailmamme ja vedenalaisen maailman välillä, Mystarin päävastuullinen sisustusarkkitehti Vertti Kivi kertoo Avecille.
Valmiissa laivassa meren ekosysteemi näkyy muun muassa valaisimien muotokielessä ja kevytrakenteisten tilanjakajien silkkikasveissa. Myös seinille on nostetut jättimäiset suurennokset vesikasvien yksityiskohdista vievät ajatukset kohti merenpohjan elämää. Eri puolille laivaa sijoitetuilla näytöillä nämä staattiset kuvat vieläpä heräävät liikkeeseen ja alkavat hengittää.
Vaikka laivan värimaailma on yleisilmeeltään kirkas ja voimakas, runsas vaalean puun käyttö tuoleissa ja pöytäpinnoissa tekee siitä turvallisen, jopa meditatiivisen.
Vastakohtien leikkiä
Laivalla on 14 eri kohderyhmille suunniteltua tilaa, joista jokaisella on oma tunnelmansa ja tunnistettava luonteensa. Silti värimaailma vaihtuu tunnelmasta toiseen kuin varkain.
Eräänlainen vastakohtien leikki tekee ympäröivästä tilasta alati mielenkiintoisen. Isojen ikkunapintojen vastineena on jykeviä teräspilareita. Massiivisia sohvia erottavat kevyet tilanjakajat. Kovien ja pehmeiden pintojen sekä pyöreiden ja kulmikkaiden muotojen vuorottelu rytmittää matkantekoa.
Eri tilojen ääripäitä edustavat erityisesti perhematkailijoille suunniteltu puistomainen Family Picnic leikkialueineen ja lentokoneiden ykkösluokasta innoituksensa saanut ökyilevä Platinum Lounge.
Platinum Lounge on Pohjois-Euroopan autolautoilla täysin uniikki elämys, kirjaimellisesti vain harvojen herkkua. 500 euron lisämaksusta platina-asiakas saa kahden tunnin merimatkan ylellisessä kuuden hengen loungessa.
Risteilyaluksen tunnelmaa
Eri tilojen sijoittelut, ylelliset materiaalivalinnat ja matkustajaa ohjaavat pohjaratkaisut tuovat monin paikoin mieleen enemmän risteilyaluksen kuin autolautan. Ylipäätään ravintoloiden, kahviloiden ja myymälöiden sijoituspaikat ovat luonnollisen selkeitä; ne löytyvät kuin itsestään.
Yhdeksännelle kannelle sijoitellut ravintolat ja baarit ovat helposti löydettävissä. Pohjakuva on niin avara ja selkeä, että ravintolakannella matkustaja näkee melkein koko käytävän päästä päähän.
Kokous- ja ryhmämatkalaiset on huomioitu siinä määrin kuin kahden tunnin matka-aika edellyttää. Laivalla on hyvin varustettu 14 hengen kokoustila, jonka voi varata Comfort- tai Business-luokan yhteyteen. Isommille ryhmille voi erottaa oman matkustustilan Comfort-loungesta.
Rutiinit kuntoon ja ihmiset esiin
Tavoitteellinen sisustussuunnittelu ulottuu myös ravintoloihin ja henkilökunnan työn sujuvoittamiseen. Kahden tunnin aikana tavaraa liikkuu paljon, joten työpisteiden suunnittelussa on pakko ajatella myynnin, esillepanon, varastojen täytön ja jätehuollon tehokkuutta.
”Kaikki aiempien projektiemme kautta saatu taitotieto on ollut aktiivisessa käytössä. Siltä pohjalta olemme myös kehittäneet uutta”, Kivi sanoo.
Baareissa maksupäätteet ovat lisääntyneet ja juomat ovat näkyvästi esillä korkeissa jääkaapeissa. Enää asiakkaan ei tarvitse kurotella tiskin yli ja katsoa lattianrajaa. Buffet-ravintolan ja Business Loungen noutopöydät taas on rakennettu siten, että ne päästään täyttämään sisäpuolelta asiakkaita häiritsemättä.
Tarvittaessa kokki voi työskennellä saarekkeen sisällä ja valmistaa lautasannoksia. Sisustuksellisista ratkaisuista ehkä mielenkiintoisin on kuitenkin buffet-ravintolan avokeittiö.
”Sillä ratkaisulla halusin tuoda esiin henkilökuntaa, ruoan valmistusta ja läsnäoloa. Paikan päällä valmistettu ruoka on olennainen osa asiakaskokemusta, eikä sitä tarvitse piilottaa heiluriovien taakse”, Vertti Kivi summaa.
LUE MYÖS: Itämeren laivojen joulubuffeteissa on isoja eroja – Avec vertaili
LUE MYÖS: Finnlines tuo Suomenlahdelle uusia laivoja kylpylöineen ja ravintoloineen – kokeille kova kysyntä
M/S Tallink Mystar
Matkustajakapasiteetti 2 800 Kansia 12 Hyttejä 46 Pituus 212,4 m Leveys 30,6 m Huippunopeus 27 solmua Rakentaja Rauma Marine Constructions Hinta 247 miljoonaa euroa Neitsytmatka 13.12.2022