Vuoden tarjoilija -tittelistä kisaa kahdeksan finalistia. Yksi heistä on Natasha Henriksson, jota Avec jututti semifinaalissa Viking Glory -laivalla tiistaina.
Mikä on tärkeää asiakkaan kohtaamisessa?
”Tärkeintä on miettiä, miten itse haluaisi tulla palvelluksi. Jos olen asiakkaana, toivon että minua kuunnellaan”, Henriksson toteaa.
Asiakasta vastaanottaessa ja tervetulleeksi toivottaessa on hyvä heti tarjota juotavaa.
Miten tarjoilija voi osoittaa, että keskittyy juuri tähän hetkeen ja asiakkaaseen?
”Katsekontakti on tärkein. Keskityn täysin asiakkaaseen. Mietin myös koko ajan, miten voin tehdä kokemuksesta paremman. Mikä viini sopii parhaiten aterialle? Ei ole kyse siitä, että saan myytyä paljon, vaan miten saan aikaan parhaan elämyksen juuri tälle asiakkaalle”, Henriksson toteaa.
Hänelle kilpailun avannut palvelutehtävä Kobba-ravintolassa sopi hyvin: ravintola muistutti Henrikssonin edellisen työpaikan Hejmin bistrofiiliksestä ja antoi hänelle mahdollisuuden panna parastaan; toisin sanoen työskennellä kuten joka päivä.
”Olen kiitollinen siitä, että asiakkaamme ovat valinneet meidän ravintolamme, ja haluan aina luoda parhaan mahdollisen elämyksen. Pyrin aina tarjoamaan jotain ekstraa. Se voi olla vaikkapa rivakka palvelu: asiakkaani eivät koskaan istu pöydässä tyhjien lautasten kanssa.”
Tarkkaavaiselle tuskin sattuu virheitä – eikä niitä juuri osunut kisaankaan – mutta virheen sattuessa paras neuvo on pyytää anteeksi ja korjata tilanne.
Entä mikä ratkaisee palvelutapahtumasta syntyvän mielikuvan? Se on kokonaisuus.
”Ravintolaelämyksessä on kyse kokonaisuudesta, johon kuuluvat ruoka, juoma ja palvelu. Toisinaan käy niin, että palvelun rooli nousee muita tärkeämmäksi. Jos vaikka ruoka ei jostain syystä maistu, hyvä palvelu voi paikata tilanteen.”
Omaksi vahvuudekseen asiakaspalvelijana Henriksson laskee juuri palvelun.
”Rakastan ihmisten kanssa puhumista. Mutta täytyy olla hyvä lukemaan asiakkaita; jos he haluavat keskittyä toisiinsa, annan heidän olla rauhassa.”
Henriksson noudatti omia oppejaan myös Vuoden tarjoilija -semifinaalissa tiistaina. Drinkkikisassa hän muisti tarjoilla ennen cocktailia veden, ja menua tarjoillessaan hän otti lämpimän otteen pöytäseurueesta luontevasti jutustellen. Omien makumuistojen myötä palvelusta tuli henkilökohtaista.
”Se on sitä, mitä teen joka päivä. Palvelualan ydin on saada ihmiset tuntemaan olonsa hyväksi.”
Teksti jatkuu kuvan jälkeen.
Kolmivaiheinen semifinaali
Ensi kertaa laivalle viety kilpailu laittoi kilpailijat koetukselle kolmessa eri tehtävässä. Päivän aluksi he tarjoilivat palvelutehtävässä neljän ruokalajin lounaan kahden hengen seurueille laivan Kobba-ravintolassa. Kilpailijat olivat saaneet tutustua etukäteen ravintolan menun, ja parhaimmat heistä poimivat tarinoita taitavasti ja suosittelivat annoksia aivan kuin laivan oma henkilökunta, suitsutti tuomaristoon kuulunut ravintolapäällikkö Inga Aaltonen.
Toisen tehtävän semifinalistit suorittivat salakapakassa, jonka teemana on Jaloviina. ”Asiakkaat” tilasivat jokaiselta vuorollaan Old fashioned -cocktailin, joka tuli valmistaa Algot’s-ravintolan oman ohjeen mukaan. Sokeriliemen, appelsiininkuoren ja angosturan annostelu oli tarkkaa puuhaa – juomat eivät tosiaankaan olleet toistensa kopioita! Myös tässä tehtävässä koko tuomaristo oli kiireinen tarkkaillessaan niin baarityöskentelyä kuin pöytiin tarjoilua. Ihan kaikki kilpailijat eivät esimerkiksi muistaneet tarjoilla asiakkaalle vettä.
Kolmas tehtävä oli suunniteltu yleisölajiksi: koko semifinalistijoukko tuli Vista roomin lavalle ja vastasi ensin sokkomaistelun pohjalta viinejä koskeviin kysymyksiin ja sitten yleisempiin tarjoilijan työtä koskeviin kysymyksiin kyllä tai ei, ja eroja syntyi.
Illalla julkistettiin finalistit, ja samalla paljastettiin myös Vuoden kokki -finalistit. Koko joukko kokoontuu kisaamaan Viini & ruoka -tapahtumaan voitosta lokakuussa.
LUE MYÖS: Suomen paras sommelier Kirsi Seppänen: Näin myyt asiakkaalle arvokkaamman viinin
Vuoden tarjoilija -finalistit:
Egle Allikivi, Ravintola Maritori, Helsinki
Joonas Heino, Peloton Cycling Eatery, Helsinki
Natasha Henriksson, Restaurant Fröj, Vaasa
Emilia Salminen, Ravintola Pöllöwaari, Jyväskylä
Kirsi Seppänen, Ravinteli Bertha, Tampere
Katriina Suominen, Palace Restaurant, Helsinki
Kelvin Tse, Ravintola Pastis, Helsinki
Outi Tölli, Palace Restaurant, Helsinki
Vuoden kokki -finalistit:
Janne Keskevaari, Grön, Helsinki
Miika Keskitalo, Ravinteli Vintti, Hämeenlinna
Tobias Malm, Hejm, Vaasa
Kim Mustonen, Pure & V, Nizza
Ville Neulanen, Smör, Turku
Markus Rydenfelt, Kielo, Joensuu
Simon Selin, Hejm, Vaasa
Jonathan Slotte, Palace, Helsinki