Ollaanko nyt Tampereella vai Berliinissä? Ajatus nousee mieleen, kun kävelee Aaltone-terassin läpi ja laskeutuu toimistorakennuksen kellariin, yökerho All Toneen.
Molemmat ravintolat sijaitsevat Tammelassa, entisessä Aaltosen kenkätehtaassa. Ravintoloitsijat Sampo Pystynen ja Mikko Lahtonen ovat pyörittäneet kesäterassi Aaltosta talon sisäpihalla vuodesta 2022 lähtien. Se syntyi spontaanisti, kun valokuvaajanakin työskentelevä Pystynen etsi studiota.
”Saimme Mikon kanssa ravintolaidean ja tulimme katsomaan talon keskikerrosta, kun keksimme puolivahingossa kysyä, vuokrataanko sisäpihaa. Samalla sekunnilla, kun kuulimme, että kyllä, päädyimme vuokraamaan sen”, Pystynen muistelee.
Tampereella on ollut rouhean yökerhon mentävä aukko siitä asti, kun legendaarinen Doris pani ovet säppiin vuonna 2020. Mennyt kesä oli Aaltosen kolmas, ja jo avajaisiltana oli selvää, että paikkaa oli kaivattu.
”Ihmiset olivat jännittäneet, tuleeko terassi tänä kesänä. Kun kuunteli heitä, tuli sellainen vaikutelma, että olemme saavuttaneet kolmessa vuodessa sellaisen aseman, että meistä ollaan tietoisia ja meitä kaivataan.”
Hämyä ja sokkeloita
Elokuussa Pystynen ja Lahtinen avasivat talon kellariin All Tone -yökerhon, joka on toistaiseksi avoinna vuoden ympäri.
Aaltone on tehty kokonaan kierrätysmateriaaleista, ja samaa filosofiaa on jatkettu All Tonessa. Kaikki sisustuksessa käytetyt huonekalut, kankaat ja esineet ovat lahjoitettua kierrätystavaraa. All Tonesta löytyy esimerkiksi vanhoja keilahallin penkkejä ja Pyynikin Maja Talo -baarin lahjoittamia tauluja.
Graffitit ovat olennainen osa All Tonen tyyliä. Tila on hämyisä ja sokkeloinen, eikä ulko-ovella ei ole neonkylttejä tai punaisia mattoja.
”Halusimme luoda persoonallisen, hieman kätketyn paikan vähemmän liikennöidylle alueelle. Täällä ei olla kiiltävien lasien ja näyteikkunoiden keskellä, emmekä aio tehdä sisäänkäynnistä huomiota herättävämpää.”
All Tone on paikka tanssimiseen, mutta myös rauhallisempaan seurusteluun. Kahden baarisalin välissä on vaatebrändi Pispala Clothingin tila, jota viimeistellään syksyn aikana. Tilassa ei soi musiikki, seiniä kiertävät sohvat ja pehmeät materiaalit.
Kaikille paitsi kiusaajille
Pystynen määrittelee All Tonen helposti lähestyttäväksi vaihtoehtoklubiksi, jonka painotus on sellaisessa elektronisessa musiikissa, joka ei vaadi erityistä perehtymistä skeneen.
”Rytmejä, jotka laittavat tanssimaan ja pitämään hauskaa”, Pystynen kiteyttää.
Hän toivoo, että All Toneen tultaisiin myös Helsingistä.
”Otamme mielellämme palautetta ja ideoita pääkaupunkiseudun konemusiikkipiireistä.”
Vaikka tila vie ajatukset Keski-Euroopan underground-klubeille, All Tonessa ei ole puku- tai pärstäkerroinkoodia. Yökerho kutsuu tervetulleiksi ”kaikki paitsi kiusaajat”.
”Tietynlainen kiusaamisen määritelmä täyttyy siinä kohdassa, kun tahallisesti rikotaan muiden rajoja tai toimitaan siten, että joku tuntee olonsa turvattomaksi tai kokee, ettei ole tervetullut.”
Myös toisille naureskelu, osoittelu ja pilkalliset eleet voivat täyttää kiusaamisen tunnusmerkit. All Tonessa on nollatoleranssi niin kähminnälle kuin nälvimisellekin.
”Täällä saa olla turvassa omana itsenään, voi tanssia ja pukeutua miten haluaa, ilman mitään rakennettua persoonaverhoa.”
Lisää toimintaa taloon?
Pystynen näkee kiinteistössä suuria mahdollisuuksia ravintolatoiminnan, taiteen ja kaupunkikulttuurin kannalta. Yrittäjät toivottavatkin kiinnostuneet yhteistyökumppanit tervetulleiksi ideoimaan talon tulevaisuutta.
Tampereella on järjestetty kahtena kesänä purkutaidenäyttely, jossa kokonainen talo on annettu taiteilijoiden käyttöön. Näyttelyt ovat vetäneet hyvin väkeä, ja tamperelaisten silmät ovat avautuneet sille, miten monipuolisesti kaupunkitilaa voidaan käyttää.
Vanhoja rakennuksia ei uudisteta enää ainoastaan toimistoiksi tai asunnoiksi, vaan myös kulttuuritiloiksi ja pienyritysten käyttöön. Pystynen näkisi samansuuntaista kehitystä mieluusti myös Aaltosen talossa.
”Täälläkin voisi olla vaikka ruokaravintola, taiteilijoiden työhuoneita, residenssejä, näyttelyitä ja vaikka mitä”, hän visioi.