Pohjoismaiden ravintoloiden Michelin-tähdet vuodelle 2026 jaettiin maanantaina Kööpenhaminassa. Suomessa on nyt kahdeksan tähtiravintolaa.
Palace sai rinnalleen toisen kahden tähden paikan, Grönin.
Helsingin Albertinkadulla sijaitsevalle Grönille on povattu toista tähteä jo useamman vuoden ajan. Ravintola ehti pitää yhtä tähteä hallussaan vuodesta 2018, ja ravintoloitsija Toni Kostian on metsästänyt toista tähteä aktiivisesti.
Nyt tavoite toteutui.
”Vihdoinkin”, Kostian huokaisi palkintopuheessaan.
”Onhan tämä valtava asia. Koko tiimi on tehnyt kaikkien näiden vuosien ajan lujasti töitä sen eteen, että asiakkaat on saatu aina palaamaan tyytyväisinä uudestaan. Kiitos kuuluu tiimille.”
Tähtikaartiin Suomesta lisättiin myös ravintola Boreal, joka palkittiin yhdellä Michelin-tähdellä.
Borealin ravintoloitsija ja keittiöpäällikkö Pasha Demin muutti perheineen Suomeen vuonna 2022 ja ihastui uuden kotimaansa luontoon ja raaka-aineisiin. Syyskuussa 2025 hän perusti Helsingin Uudenmaankadulle ravintola Borealin, jonka menu vaihtuu Suomen neljän vuodenajan mukaan.
Venäläissyntyinen Demin pyöritti Pietarissa kahta ravintolaa. Ennen Suomeen asettumistaan hän kävi suorittamassa työharjoittelun maineikkaassa Nomassa Kööpenhaminassa. Nyt hän pokkasi samassa kaupungissa Michelin-tähden omalle ravintolalleen.
”Vierailuillani Kööpenhaminassa on tapana aiheuttaa hurjaa stressiä, kuten ensimmäisenä työpäivänäni Nomassa. Mutta aina tuon mukanani jotain”, Demin iloitsi uusi Michelin-tähtitakki yllään.
”Boreal on ollut auki nyt kai kahdeksan kuukautta. Joka ikinen päivä olemme kysyneet itseltämme, mitä voimme tehdä entistä paremmin. Olemme uudistaneet kaiken, tiimiä myöten. Meille on syntynyt hieno porukka lahjakkaita, uteliaita ja äärimmäisen intohimoisia tekijöitä.”
Michelin-tähtiravintoloiden määrä Suomessa putosi yhdeksästä kahdeksaan. Yhdellä tähdellä viime vuonna palkituista suomalaisista ravintoloista listalta putosivat helsinkiläinen The Room by Kozeen Shiwan ja kuusamolainen Tapio, joista kumpikaan ei ole toiminnassa.
Michelin-oppaan vuoden 2026 listalla on Suomesta kaikkiaan 34 ravintolaa. Tähtien lisäksi ravintoloille myönnetään hyvästä hinta-laatusuhteesta kertovaa Bib Gourmand -merkkiä. Suomalaisravintoloista sitä pitävät hallussaan helsinkiläiset Bona Fide, 305 ja Nolla.
Vastuullisuudesta myönnetyt Vihreät tähdet oli nyt pyyhitty pois Michelin-oppaan sivuilta.
Suomen Michelin-ravintolat 2026
Kaksi tähteä
* * Grön, Helsinki
* * Palace, Helsinki
Yksi tähti
* Boreal, Helsinki
* Demo, Helsinki
* Finnjävel Salonki, Helsinki
* Olo, Helsinki
* Kaskis, Turku
* Vår, Porvoo
Henkilöpalkinnot
Nuori kokki: Andreas Ring Kjeldsholm Hansen, Krogs Fiskerestaurant, Kööpenhamina
Sommelier: Rudimante Belardi Galeone, Maaemo, Oslo
Asiakaspalvelija: Carl Frosterud, Aira, Tukholma
Avaus: Adam Dahlberg ja Albin Wessman, Adam Albin, Tukholma
Juttua muutettu 1.6.26 klo 21.04: Jutun lopun tähtilistauksessa Demo ja Grön olivat väärin päin.












