
Helsinkiläinen ravintola Kallion Sävel lopettaa toimintansa.
Hakaniemessä sijaitseva Sävel tunnetaan mutkattomana ruoka- ja juomaravintolana, monen kalliolaisen kantapaikkana. Se on ollut vakiokohde esimerkiksi läheisten teatterien asiakkaille näytösten jälkeen.
Kallion Sävel ehti toimia Hämeentien ja Toisen linjan kulmassa 22 vuotta.
Se on pitkä aika muuttuvassa maailmassa.
”Sulkemispäätöksen syynä on yleinen kysynnän rajallisuus ja talouden alakulo, joka tässä on jatkunut muutaman vuoden. Koronan jälkeen tuli pieni kysynnän piikki, mutta tämä ravintolasegmentti on ollut vaikeuksissa pari vuotta”, Kallion säveltä pyörittävän CMB-ravintolayhtiön toimitusjohtaja Anders Löfman sanoo Avecmedialle.
Ihmisten kulutustottumukset ovat hänen mielestään muuttuneet.
”Ainakin freeflow-kuluttaminen on vähentynyt: sen tyyppinen, että lähdetään ulos, poiketaan jonnekin ja ehkä jatketaan siitä taas seuraavaan paikkaan. Kallion Sävelen tapaisten matalan kynnyksen paikkojen merkitys ainakin Helsingissä on ehkä jollakin tapaa vähentynyt. Kysyntää voi olla enemmän sellaiselle ravintolalle, joka on matkan pääkohde tai joka sijaitsee jonkin tapahtuman yhteydessä.”

Kallion Sävelen ympäristö on mullistunut viime vuosina. Kruunuvuorensiltojen pitkäkestoinen työmaa on hankaloittanut ravintoloiden toimintaa Hakaniemen torin ympäristössä. Metro- ja ratikkaliikenne ovat olleet vuoroin pitkiä aikoja poikki. Naapuriin valmistuneen Lyyra-korttelin ympäristön remontti venyi.
”Ihmisiä tuli tänne valtavasti myös töihin ennen koronaa. Sekin kun hakee nyt uutta muotoaan, niin olemme olleet osittain tyhjäkäynnillä”, Löfman sanoo etätyökulttuurin yleistymiseen viitaten.
Myös Hämeentien muuttaminen joukkoliikennekaduksi on vaikuttanut kielteisesti, Löfman sanoo. Kallion alueen pääväyliin kuuluvalta Hämeentieltä katkaistiin vuonna 2021 valmistuneessa uudistuksessa yksityisautojen läpiajo.
”Sama näkyy omistamassamme ravintola Loosisterissa, joka sijaitsee Hämeentiellä, lähempänä Sörnäisten päätyä. Ohikulkuliikennettä on aika paljon vähemmän kuin ennen Hämeentien muutosta.”


CMB-konserni pyörittää Helsingissä ja Lahdessa yhteensä kolmeatoista ravintolaa.
Elokuussa kattauksesta vähennetään Kallion Sävel. Kiviä käännettiin viimeiseen asti, Löfman kertoo.
Ravintolassa sattui pari vuotta sitten vesivahinko, jonka yhteydessä tila remontoitiin. Haaga-Helian amk-opiskelijalla teetettiin opinnäytetyö, jossa kartoitettiin Hakaniemen alueen à la carte -ravintoloiden markkinaa ja kilpailutilannetta.
”Kallion Sävelen tuote ja asiakaspalautteet ovat olleet tosi hyviä. Mutta ehkä arkisemmalle tuotteelle ei ole riittävästi kysyntää”, Löfman toteaa.
Vielä toukokuussa Kallion Sävel kokeili kolmen ruokalajin menujen (48 e ja 42 e) lisäämistä tarjontaan.
”Olemme muissa ravintoloissamme huomanneet, että menut liikkuvat hyvin. Asiakkaat arvostavat helppoutta ja valmiiksi mietittyjä paketteja.”
Ei auttanut. Kallion Sävelen ovet sulkeutuvat viimeistä kertaa lauantaina 9. elokuuta.
”Kallion Sävelellä oli aikanaan vahva asema lounas-, afterwork-, tapaamis- ja etkopaikkana. Kaikki nuo markkina-alueet ovat helisemässä, emmekä osanneet uudistaa ravintolaa tällä brändillä tarpeeksi”, Löfman pohtii.

Sävel-ravintoloita oli parhaimmillaan kolme. Runeberginkadulla marraskuuhun 2022 asti toiminut Töölön Sävel oli CMB-ravintoloiden yhteishanke Arberesh ”Ari” Zerzan kanssa, joka osti paikan itselleen ja muutti sen bistro Miljööksi.
Yksi Sävel Helsingistä vielä löytyy. Kaari-kauppakeskuksen yhteydessä Kannelmäen kaupunginosassa toimivalla Kantsun Sävelellä sujuu Löfmanin mukaan hyvin.
”Se on aika vakaa toimintaympäristö. Lounasmäärät ovat olleet Kallion Säveleen verrattuna koko ajan vähän paremmat, mutta arki-iltaisin saisi sielläkin käydä enemmän porukkaa.”
Löfmanin näkemyksen mukaan arki-iltaisin on ravintoloissa yleisesti hiljaista.
”Varmaan ensi vuonna tapahtuu alan yleinen käänne parempaan, kun palkankorotukset ja alennetut tuloverot astuvat voimaan”, Löfman uskoo.
CMB-ravintolat avaa Kallion Sävelen tilalle syksyllä uuden ravintolan.
Myös samalla paikalla aikaisemmin toiminut Frutti di Mare oli CMB:n ravintola.









Lue myös: Helsingin ravintolakeskittymä on ahdingossa: ”Joka päivä parisataa turpaan”
Lue myös: Mitä tehdä, kun ravintolan konsepti ei toimi? Ravintoloitsijat kertovat











