
Viime kesänä Etelä-Helsingissä hurmasi lippakioski, jonka terassilla nautittiin viinistä, italialaisista antipastoista ja Suomen kesästä sellaisella vimmalla, että istumapaikan saaminen oli vilkkaimpina iltoina arpapeliä.
Samantyyppistä eteläeurooppalaista tunnelmaa tarjoaa Helsingin Viiskulmaan helmikuussa avattu viinibaari Pinocchio. Molempien takana on viinejä maahantuovan Uvanudan kaksikko Joonas Vanhanen ja Giovanni Gavello, joilla molemmilla on vahva kokkitausta fine diningin parissa.
Pinocchiossa ei kuitenkaan kokata. Päin vastoin, Pinocchio on viinibaari, jossa viinit ovat pääosassa. Niiden ohella saatavilla on pientä syötävää, kuten italialaisia juustoja ja leikkeleitä sekä kylmiä ja lämpimiä pikkuannoksia.
Vanhasen ja Gavellon lisäksi Pinocchiossa ovat mukana myös somevastaava Venla Vanhanen, taloudesta ja hallinnosta vastaava Isabella Vanhanen sekä sisustuksesta ja suunnittelusta vastaava Maiju Hasko.
Eurooppalaista viinikulttuuria Helsinkiin
Pinocchion tiimi haluaa luoda Helsinkiin uudenlaista viinikulttuuria.
”Me näimme, että tässä maassa ja tässä kaupungissa oli tarve viinibaarille, johon tullaan nimenomaan viinin takia. Ei syömään ja juomaan vaan viini edellä. Täällä on paljon viinibaareja, joissa on maistelumenut, mutta ne ovat enemmän ruokaravintoloita kuin viinibaareja”, Vanhanen sanoo.
Giovanni Gavello on kotoisin Italiasta. Siellä viinibaareilla on pitkä historia.
”Italiassa tai muualla Euroopassa viinibaariin mennään juomaan viiniä ja seurustelemaan. Viinin lisäksi on juustoja ja leikkeleitä. Lämmintä keittiötä ei ole kuin harvoin”, Gavello sanoo.

Pinocchioon voi tulla pistäytymään suunnittelematta ilman varausta ja viipyä fiiliksen mukaan lasillisen verran tai vaikka tunteja.
”On mahtavaa, että ihmiset ymmärtävät tämän konseptin. Tänne on jo ensimmäisen viikon aikana tullut porukoita, jotka ovat tykänneet niin paljon, että yhdestä lasillisesta tuleekin neljä lasillista.”
Pääpaino pientuottajien viineissä
Pinocchion viinilista painottuu ainakin aluksi italialaisiin viineihin. Joukossa on paljon biodynaamisia ja perinteisin menetelmin valmistettuja viinejä, mutta valikoimaa ei haluta rajata liian tiukasti.
”Me emme halua puhua niinkään natuviineistä vaan ennemmin artesaaniviineistä”, Vanhanen tarkentaa.
Oman maahantuonnin kautta Vanhasella ja Gavellolla on läheiset suhteet italialaisiin viinintuottajiin. Fokus on pientuottajissa ja pienissä erissä.
”He tuottavat viinejä maata kunnioittaen ja rakkaudesta lajiin, me kunnioitamme heidän työtään, esittelemme heidän makujaan ja kerromme heidän intohimostaan viinejä kohtaan. Olemme tarinankertojia, emme sommeliereja”, Gavello sanoo.


Myös valtaosa viinien rinnalla tarjottavista juustoista, leikkeleistä ja muista pikkusyötävistä tulee suoraan tuottajilta. Aiemmin Michelin-ravintoloissa työskennelleet Vanhanen ja Gavello ovat hyvin tarkkoja laadusta niin viinin kuin ruoan suhteen.
”Valitsemme tänne vain parhaat tuotteet, emmekä kajoa niihin. Teemme päin vastoin kuin siellä, mistä me tulemme. Michelin-keittiöissä raaka-aineille tehdään hirveästi asioita ennen kuin ne päätyvät lautaselle”, Vanhanen sanoo.


Hyvän viinin ei tarvitse olla kallista
Vanhaselle ja Gavellolle on tärkeää pitää viinien hintataso kohtuullisena. Edullisimmillaan lasillisen saa Pinocchiossa 8,5 eurolla. Pullohinnat alkavat noin 50 eurosta. Laseittain on tarjolla pitkä lista viinejä, ja muitakin pulloja avataan lasimyyntiin tilanteesta ja vieraista riippuen.
”Halumme muuttaa oletusta siitä, että hienon viini pitäisi olla kallista”, Vanhanen sanoo.

Pinocchiossa pyritään pitämään laadukkaammatkin viinit saavutettavalla tasolla.
”Viiniin suhtaudutaan Suomessa luksustuotteena. Se on typerää. Hyvän viinin pitäisi olla saavutettavaa.”
Muutenkin suomalaisten suhtautuminen alkoholiin on Vanhasen mukaan vinksallaan.
”Suomessa alkoholiin suhtaudutaan lähtökohtaisesti huonona asiana. Toki se on sitä silloin, jos lukittautuu kotiinsa juomaan yksin vodkaa, mutta viini on ihan eri asia. Viinin juominen ei ole kännäämistä vaan nautintoa ja käsityön arvostamista. Viinibaarissa nautitaan juomasta samalla tavalla kuin ravintolassa nautitaan ruoasta. Meille on tärkeää tuoda esiin tätä kulttuuria.”
Gavello on samoilla linjoilla.
”Italiassa viini on historiaa, kulttuuria ja yhdessäoloa, ei syntiä.”
Kaikki alkoi pop upeista
Gavello ja Vanhanen tutustuivat opiskellessaan espanjalaisessa yliopistossa vuonna 2019. Yhteydenpito jatkui, kun Gavello työskenteli tähtiravintoloissa Italiassa ja Brasiliassa ja Vanhanen kokkasi Olossa Helsingissä.
Viinin maahantuonnin he aloittivat 2021. Alkuun toiminta oli pienimuotoista. Vuonna 2023 he järjestivät ensimmäiset ravintolatastinginsa, joiden myötä heidän viinejään on päästy maistelemaan tastingeissa ja pop upeissa ympäri Suomea.
Viime vuoden aikana järjestettiin jo 50 pop uppia, ja vuoden kohokohdaksi nousi Café Brera, kesäinen viinibaari Eiran lippakioskissa, jota Vanhanen ja Gavello pyörittivät muutaman kuukauden ajan yhdessä pöytävarauspalvelu Pickatablen kanssa.

”Lippakioski vei meidät uuteen stratosfääriin. Asenne meitä kohtaan muuttui, meidät huomattiin ja meidät alettiin ottaa vakavasti”, Vanhanen sanoo.
Tänä vuonna toteutui pitkäaikainen unelma omasta pysyvämmästä viinibaarista.
”Olemme saaneet tehdä huippuravintoloissa pitkää päivää ihan tarpeeksi. Nyt loimme oman paikan, jossa voimme pitää hauskaa.”
Se onkin Pinocchion perimmäinen tarkoitus: tarjota vierailleen hyvää viiniä ja hauskanpitoa.
Lue myös: Ravintola Flor satsaa viineihin, ruokaan ja kohtuullisiin hintoihin
Lue myös: Georgialainen viinibaari Winest tarjoaa kvevri-viinejä Helsingissä
Lue myös: Viinibaari The Alley sykehtii kätkettynä Kallion sivukadulle