Pääkirjoitus

Pääkirjoitus: Lasten kanssa juhliminen on fiksua kulttuurikasvatusta

Viikonloppuna järjestetty Flow-festivaali veti Helsingin Suvilahden täyteen musiikin ja kaupunkikulttuurin ystäviä. Viimeisenä päivänä keikkoja pääsivät kuuntelemaan myös festarivieraiden lapset. Flow on näkyvimpiä festareita, joiden traditioon kuuluu ”perhesunnuntai”. Myös esimerkiksi metallifestari Tuskassa on sama konsepti: perheen pienimmät pääsevät isien, äitien, kummien tai mummien siivellä fiilistelemään festaritunnelmaa. Pelifestareista Assembly houkuttelee nimenomaan lapsia.

Silti turhan moni tapahtumajärjestäjä jättää lapset paitsioon. Voisiko vaikka ensi vuoden MM-jääkiekon ohjeistapahtumana järjestää kisastudioita perheille?

Flow’ssa lapset huomioitiin artistikattauksella: päälavalla esiintyivät Gasellit ja Chisu. Lasten diskossa dj:t pyörittivät JVG:n Amatimiestä ja Antti Tuiskun Sata salamaa.

Joku epäilee, onko festariympäristö lapsille sopiva. Miten vaikka laulujen sanat? Kiroillaanhan niissä. Gasellit neuvoikin laittamaan peltorit tiukemmin päähän, kun vuoroon tuli lasten suosikki ”Sun murot sanoo riks raks poks (kun mä kusen niihin).”

Vieressäni jammanneella 7-vuotiaalla Aatoksella peltorit pysyivätkin tiukalla. Isä Juuso Kalliala ei sanoituksia kuitenkaan hätkähdä. Ei lapsilta voi liikaa yrittää blokata.

”Lapsilta jää sanoista paljon ymmärtämättä, ja kirosanat tulee kuitenkin pihoilla tutuiksi”, hän perustelee.

Juuso Kalliala on ollut Flow’ssa yli kymmenen kertaa. Minealle, 9, festarit olivat viidennet ja Aatokselle, 7, ensimmäiset. Minean lempiartistit ovat Gasellien lisäksi Chisu, Pyhimys ja J. Karjalainen. KUVA Outi Tuomivaara

Kalliala näkee festarit ennemmin positiivisena kulttuurikasvatuksena. Kun pääsee näyttämään lapsille, millaista on oikeasti keikoilla, isin iltamenoista katoaa turha mystisyys.  

”Lapset oppii, että keikoilla pitää bailata täysillä, ja kun bändi näyttää, että nyt taputetaan, sitten kanssa taputetaan.”

Jep. Ei tässä missään lintukodossa eletä, joten maailmaa on lapsen parempi kokea yhdessä turvallisen aikuisen kanssa. Toivottavasti yhä useampi yritys ymmärtää lähteä mukaan.

Lasten ja perheiden huomioiminen on yrityksille kestävää bisnestä. Se nostaa vanhempien silmissä yrityksen brändiä ja samalla sitouttaa tulevaa polvea asiakkaiksi. Eikä se ole edes vaikeaa.

Kyse on pitkälti viestinnästä, varsinaiset teot voivat olla Gasellien keikkaa pienempiä. Viestintä lähtee siitä, että vanhemmille muistetaan kertoa, että lapset ovat lämpimästi tervetulleita.

LUE MYÖS: Miten Flow’ssa syötiin? Festarin ravintolat kuvina: kekseliäin, näyttävin, pisimmät jonot

LUE MYÖS: ”Huippuravintolassa tästä joutuisi maksamaan 25 euroa!” Hans Välimäki testasi Helsingin leikkipuistoruuan: kehujen lisäksi löytyi pari parannusehdotusta

Minean festarikengillä näkee korkeammalta. KUVA Outi Tuomivaara


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento