Kommentti: Se, miten työntekijä saatetaan ulos, kertoo työpaikasta paljon

Lähtemisen hetkellä pienikin huomio voi jättää pysyvän jäljen.

Hiljattain valmistauduin juttukeikkaan etsimällä taustatietoa Helsinkiin avautuvan ravintolan taustajoukoista.

Kokin taustoja googlaillessani törmäsin hänen edellisen työpaikkansa julkaisemaan somejakoon.

Tekstissä kiiteltiin tätä kokkia ja hänen parhaita ominaisuuksiaan ihmisenä. Kommenttikenttään oli kertynyt liuta sydämiä ja lämpimiä sanoja kollegoilta ja muilta.

Juttukeikalla sitten mainitsin asiasta kyseiselle kokille, ja hän liikuttui silminnähden. Hetken nieleskeltyään hän puolestaan kehui ex-työpaikkansa ja -kollegansa.

Pienellä teolla oli iso vaikutus.

On tavallista, että firmassa aloittavaa työntekijää juhlistetaan ja nostetaan esille. Muistaminen lähdön hetkellä on sen sijaan harvinaisempaa, ja ymmärtäähän sen: hyvän tekijän lähteminen on työnantajalle harmi.

Tällaiset julkiset somenostot eivät toimi kovin monella alalla, eikä sellaisia väkisin kannata väkertää – ja noin ylipäätään on tietysti tärkeää kuulostella, onko ihminen sinut huomion kanssa.

Tässä tapauksessa palikat osuivat kohdilleen. Ravintola-ala on kohtaamisten ja ihmisten ala, jossa on luontevaa nostaa tekijöitä julkisestikin esille.

Työntekijää voi muistaa myös yhteisellä lounashetkellä tai aftereilla ja pienellä muistoesineellä tai vastaavalla. Työpaikan sisäiset viestikanavat ovat nekin hyvä väylä kiitoksille.

Tärkeintä on se, että tunne välittyy ja hyvän työn tekijää aidosti kunnioitetaan.

Annetaan vielä kiitos niille, joille se kuuluu: Fat Tony’s -sporttiravintolaan siirtynyttä Anssi Bourgoinia somejaossa muisteli Savoy, jossa Bourgoin työskenteli yhteensä seitsemän vuotta ensin emoravintolassa ja sitten katutason Café Savoyssa.

Yllä: Jos upotus ei toimi, katso Savoyn somejulkaisu Instagramista.

Lue myös: 5 askelta parempaan johtajuuteen ravintola-alalla – oletko pomona tahaton sammuttaja?

Lue myös: Koko porukka työnantajan rahoilla reissuun – paras työpaikka syntyy yrityskulttuurista